Marzec TrendLetter#7 Leki na Zło

Insight

Pandemia to „przedłużony stresor”, z którym żyjemy na co dzień. Wykształciliśmy zatem nawyki i aktywności, które pozwalają zredukować napięcie, jakie nam towarzyszy. Obok pozytywnych, takich jak np. rozwijanie pasji, pojawiają się wśród nich też destruktywne, np. używanie substancji psychoaktywnych.

W Trendletterze #3 odnotowaliśmy nierównomierność, z jaką pandemia przekłada się się na obowiązki kobiet i mężczyzn. Okazuje się, że różnice takie są również widoczne w remediach stosowanych na stres.
0 %
…mężczyzn „skupia się na własnych pasjach i hobby” (8 pp więcej niż kobiety). Z kolei 33% kobiet wskazało jako remedium „kontakty telefoniczne” (11 pp więcej niż mężczyźni).
Polski Mindgram oferuje firmom pakiety usług psychologicznych w ramach miesięcznego abonamentu, m.in. mindfulness, treningi relaksacyjne, medytacje i programy terapeutyczne. Platforma pomoże każdemu, kto zmaga się ze stresem, wypaleniem zawodowym czy sytuacją kryzysową (wirtualnemedia.pl).
Aplikacja Teams wprowadza funkcję „virtual commute”, aby zapewnić równowagę między obowiązkami zawodowymi i domowymi w pracy zdalnej. Pod koniec dnia zachęca do podsumowania wykonanych zadań, do przełożenia pozostałych na kolejny dzień oraz do ćwiczeń relaksujących (blog.wellable.co).
W obecnej sytuacji ludzie stosują rozmaite środki, aby zachować równowagę ducha i pozostać w dobrym nastroju. Które z nich najlepiej się sprawdzają w Pana/Pani przypadku (maksimum 3 pozycje):

No Data Found

Badanie sondażowe przeprowadzone przez Research Collective w dniach 15-18 kwietnia, próba reprezentatywna, 15+, n= 1024

Szerszy obraz

Staropolskie hasło „W zdrowym ciele zdrowy duch” mogłoby się stać dewizą ludzi rozmiłowanych i w
joggingu, i w medytacji. W T#5 pisaliśmy, że wskutek pandemii priorytetem stało się jednak „zdrowe ciało”, czyli biologiczne uodpornienie.
Ale dobrostan psychiczny już na długo przed pandemią przestał być traktowany jako humor, który raz mamy dobry, a raz nienajlepszy. Został uznany za konstytutywny składnik życia o dobrej jakości. I z tego tytułu doczekał się rozwoju całej kategorii produktów i usług, których zadaniem jest dogodzenie naszej psychice lub wzmocnienie pożądanego nastroju. To m.in. usługi wsparcia psychoterapeutycznego czy legalne środki psychoaktywne. Stan naszej duszy coraz bardziej interesuje też władze publiczne, przykładem m.in. programy nakierowane na problem samotności.
Dbałość o nasz mental wellness staje się funkcjonalnością, która będzie coraz częściej dodawana do oferty rynkowej i społecznej jako czynnik zwiększający jej atrakcyjność.

Piotr Łukasiewicz
Co z tego wynika dla Twojego biznesu:
  1. Konsumenci oczekują od marek, aby nie skupiały się na wycinkowych potrzebach, lecz aby przyczyniały się do lepszej jakości ich życia.
  2. Marki powinny być świadome tego, w jakim stopniu ich produkty lub usługi oddziałują na poziom naszego dobrostanu psychicznego.
  3. Przytoczony obok przykład Teamsów pokazuje jak usługa biznesowa poczuwa się do obowiązku zadbania nie tylko o efektywność pracy użytkownika, ale także o jego dobre samopoczucie. Inaczej mówiąc: oferuje dobre samopoczucie w standardzie.
  4. Tak jak niegdyś „Intel inside” można zatem mówić o umieszczaniu „Mental Wellness inside” – także w produktach i usługach pozornie dalekich od sfery psychicznej. Takie podejście dobrze się również wpisuje w popularny teraz nurt consumer-centricity, nakazujący widzieć poszczególne potrzeby konsumenckie w szerszym kontekście.

Anna Ruszkiewicz

Z wykształcenia historyk filozofii, z natury nastawiona na dialog organizatorka. Od przeszło dwóch dekad związana z branżą badawczą, z powołania i z wyboru, zawsze po stronie operacyjnej. Przez wiele lat szefowa działów realizacji badań terenowych, najpierw w Ipsos, potem w Kantar Polska.

Dzięki otwartości na „nowe” i wrodzonemu optymizmowi, wspierała wiele trudnych procesów transformacji wewnętrznych, reorganizowała zespoły, łączyła i dzieliła struktury.

Posiadając bogate doświadczenie w realizacji projektów zawsze znajduje rozwiązanie problemów, często zanim się jeszcze pojawią, chętnie odpowiada na pytania, jak coś zrobić lepiej, szybciej, taniej.
Jej celem i ambicją jest tak organizować pracę, aby wspierać rozwój i kreatywność, a także stwarzać unikalne środowisko, w którym praca jest naturalną przyjemnością.

Maciej Kos

Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni Senior Client Director w Kantar Polska. Wcześniej prowadził zespoły badawcze w IQS i Pentorze, gdzie był autorem cyklicznego opracowania pt. „Raport piwny”.

Specjalizuje się w badaniach dotyczących strategii marki, innowacji i Customer Experience. Pracując na rzecz wielu podmiotów reprezentujących różne branże i sektory gospodarki pomaga markom tworzyć rzeczywistość, kreować potrzeby, odkrywać nowe przestrzenie i mierzyć się z wyzwaniami.

Krzysztof Jodłowski​

Socjolog, badacz jakościowy z bogatym warsztatem, skuteczny „otwieracz” respondentów, „wydobywca” insightów,. „katalizator” pomysłów.

Specjalizuje się w badaniach postaw, wizerunków marek, testów reklam
i konceptów, NPD oraz poznawania mechanizmów zakupowych.

Prowadząc projekty warsztatowe, etnograficzne, semiotyczne czy eksploracyjne przyczynia się do zmiany podejścia marketerów do własnej kategorii, marki, konsumenta, dostarczając nowych i ważnych informacji.

Piotr Łukasiewicz

Doktor nauk społecznych, do 2020 brand planning director i senior consultant w Kantar Polska, wcześniej dyrektor strategii w agencji McCann i jeden z pionierów planowania strategicznego w polskiej reklamie.

Specjalizuje się w pozycjonowaniu i komunikacji marek, tak aby wpisywały się w trendy społeczne i kulturowe. Od 10 lat kieruje projektem „Trendozbiór”. Prowadzi warsztaty strategiczne i opracowuje metody pracy warsztatowej. Pracował dla największych marek polskich i międzynarodowych.

Współzałożyciel Szkoły Strategii Marki przy SAR, wykładał na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Collegium Civitas.

Opracowywał ekspertyzy dla instytucji publicznych, m.in. Instytutu Adama Mickiewicza i Urzędu m.st. Warszawa. Współautor Zasad komunikacji marki Polska przyjętych przez Radę Promocji Polski.  Starał się też zmieniać rzeczywistość jako urzędnik państwowy (krótko).

Paweł Ciacek

Socjolog, jeden z założycieli Instytutu SMG/KRC Poland, wieloletni Client Service Director w Kantar Polska

Obszarem jego szczególnych zainteresowań pozostają badania strategii marki i komunikacji. Dzieki Pawła rekomendacjom w udało się poprawić komunikację wielu marek zarówno polskich, jak i zagranicznych.

Współtworzył nowe metodologie badawcze w Kantar Polska w obszarach badań jakościowych (od projekcyjnych gier, aż po podejścia etnograficzne) oraz w zakresie podejść opartych na pomiarze niedeklaratywnym.

Bierze udział w dyskusjach na stanem branży badawczej w Polsce.

Chętnie włącza sie w dzialania pro publico bono. Liderował tworzeniu miejskiej przestrzeni aktwistycznej Państwomiasto, współdziałał przy tworzeniu kampanii profrekwencyjnych.

Jest współtwórcą Trendozbioru produktu firmy Kantar poświęconego analizie trendów i zachowań konsumenckich.

Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania.